Föreläsning/workshops

 

 

 

"Det här borde alla mina kolleger höra!" 

Kortare inspirationsföreläsningar/fortbildningsdagar: Keynote/halvdagar/heldagar. I större grupper förmedlas innehållet genom en blandning av föreläsning och direkta övningar enskilt/grupp. Övningar som du kan använda i din egen vardag

Projektuppdrag: I mindre grupper arbetar vi i workshops som bygger på Timperleys principer för kollegialt lärande. Målet är att du efter varje workshop har med dig 1-2 verktyg du direkt ska använda i din egen verksamhet. Vid nästa workshopspass startar tillfället med reflektioner och utvärdering av eget användande.

Mina presentationer/workshops har sin grund i mina över 30 år som lärare inklusive de senaste tio årens arbete med utveckling av undervisning och skolkultur. Jag refererar till aktuell forskning och ger konkreta undervisningstips. Uppdragens innehåll skapas tillsammans med dig som beställer eller enligt nedanstående teman.

 MOTIVATION FÖR LÄRANDE - en fråga om mindset ...?

  • VAD händer i Dwecks forskning om mindset 2018?
  • Mindset - en hanteringsstrategi - inte en etikett 
  • VARFÖR är vi i olika mindset? 
  • Hur och på vilket sätt kan feedback ges - och tas emot?
  • Strategier för att ge processberöm mer än personberöm 
  • HUR kan vi arbeta med mindset i klassrummet?? Möjligheter och missförstånd!
  • Hjärnans plasticitet - en inlärningsrevolution i sig 
  • Likheter och skillnader mellan MINDSET och GRIT (Duckworth)?
  • Viktiga motivationsbegrepp (self-efficacy, collective self-efficacy, inre och yttre motivation)       

VARFÖR LYCKAS VISSA SKOLOR BÄTTRE ÄN ANDRA?

  • Vad säger svensk och internationell forskning om framgångsfaktorer?
  • Det är svårt att läsa etiketten på den syltburk du är instängd i - så hur får vi till ett effektivt kollegialt lärande?
  • Kollektiv lärarförmåga - vad är det och hur kommer vi dit?
  • Att gå från Tur och Talang till Tillit och Tilltro i Team.
  • Erfarenheter från egna insatser för professionsutveckling

     DET "FLOPPADE" KLASSRUMMET 

  • Strategier och "minds-on"-verktyg för att skapa en miljö där vi värderar och utnyttjar misstag för att nå framsteg
  • Hur och på vilket sätt ska feedback ges? Och hur kan feedback tas emot?            

  BRYTA TANKEMÖNSTER - kreativa tankeverktyg

  • Från genier och entreprenörer till kreativitet 3.0 - en attityd
  • Lateralt tänkande med Kreativa tankeverktyg ( de Bonos "Six Thinking Hats", de "fyra tankesätten" m fl) 
  • Metakognitiva tankeverktyg (PMI m fl)
  • Erfarenheter av kreativa och metakognitiva tankeverktyg. Hur?  När?  Till vad?
  • Hur påverkar "tankebrus" (bias, förutfattade meningar) kvalitet på diskussioner i klassrum och på sociala medier? Minds-on-verktyg för att PROVOCERA och REFLEKTERA

"Mycket kompetent föreläsare med mycket väl förankring i skolvärlden. Underhållande, informativt och konkret"  (Utvärdering fortbildning 2017)